🕒 2 minuten lezen

De voordelen van een warmtepomp

Electric Living Series

 

Steeds meer EV’s worden uitgerust met een warmtepomp. Ook de Solterra heeft standaard zo’n voorziening. Wat is eigenlijk een warmtepomp? En wat is zijn functie? En wat de voordelen voor een elektrische auto?  We leggen het u graag uit.

Een elektromotor produceert zelf weinig warmte. Dat betekent dat de motorwarmte niet kan worden gebruiken om het interieur van de auto op te warmen.  Daarom zijn de nieuwste elektrische auto’s, sommige tegen meerprijs, voorzien van een warmtepomp.

De warmtepomp helpt om de batterij van een elektrische auto te ontzien. De pomp gebruikt warmte uit de buitenlucht maar ook restwarmte uit de batterij om het interieur van de auto te verwarmen als het buiten koud is. Hierdoor verbruikt de auto veel minder energie dan met de standaardverwarming. Zo wordt de actieradius verbeterd, zonder dat aan comfort wordt ingeleverd.

De batterij van een elektrische auto is gevoelig voor extreme temperaturen, net als bij een auto met een klassieke verbrandingsmotor. Een warmtepomp zorgt ervoor dat de batterij altijd de juiste temperatuur houdt zodat de prestaties en range van de auto er niet onder lijden.

 

 

Optimale actieradius

De batterij van een elektrische auto werkt optimaal rond de 21 graden. Boven of onder die temperatuur functioneert de batterij minder goed. In de winter is de actieradius zo’n 85 procent van het jaargemiddelde.

Bij de Solterra kan via Subaru Care app het aircosysteem of de verwarming worden aangezet tijdens het laden. Niet alleen is dit fijn als je in de auto stapt, het zwaarste werk is voor de auto vast gedaan tijdens het laden. Zo gaat het comfort niet ten koste van de actieradius en het interieur is alvast op een aangename temperatuur gebracht. De mogelijkheid bestaat om alleen de bestuurderskant te verwarmen. De auto hoeft dan minder te verwarmen en als toch geen passagier meerijdt hoeft het natuurlijk niet in de hele auto warm te zijn.

De hitte in de zomer kan ook invloed hebben op de actieradius. De impact is kleiner dan bij kou, omdat bijvoorbeeld 30 graden dichter bij de ideale temperatuur ligt van een elektrische auto dan 5 graden in de winter. In de zomer zal je maar een paar procent actieradius inleveren, mits je de airco niet volop gebruikt.

Naast de kou in de winter kan ook de airconditioning invloed hebben op de actieradius. Dit doordat de airconditioning veel energie nodig heeft. Net zoals bij een brandstofauto, zal een EV 5 tot 15 procent meer verbruiken met de airco aan.

 

Subaru Solterra

 

Klik verder naar het overzicht ⋙

Klaar voor het elektrisch avontuur?

Klim achter het stuur van de Solterra

De zon en de aarde. Sol en terra. Samen in de natuur. Samen in SOLTERRA, de volledig elektrische SUV, een in het leven geroepen krachtige go-anywhere AWD, die bijdraagt aan een duurzame toekomst met praktisch en veilig rijplezier. Boek vanaf nu een proefrit online!