Nieuwe Subaru Outback behaalt beste scores tijdens EURONCAP
Subaru Europe, onderdeel van Subaru Corporation, maakt vandaag bekend dat de volledig nieuwe Outback voor de Europese markt de maximale beoordeling van vijf sterren heeft behaald in het European New Car Assessment Programme 2021. De Outback behaalt in alle vier de beoordelingsgebieden (Bescherming van volwassenen, Bescherming van kinderen, Bescherming van kwetsbare weggebruikers, Rijhulpsystemen) scores die ruimschoots boven de grenswaarden liggen. Het eindresultaat is een opvallend hoge totale gemiddelde score.
De volledig nieuwe Outback behaalde zelfs de hoogste score ooit voor een Subaru in de categorieën Rijhulpsystemen*2 en Bescherming van kwetsbare weggebruikers*3, wat overeenkomt met de hoogste score ooit in alle voertuigklassen volgens de nieuwste tests. De Outback behaalde bovendien de hoogste score voor Bescherming van kinderen in de klasse Grote gezinsauto’s volgens de nieuwste testmethodes*4.
De resultaten bevestigen opnieuw de reputatie van Subaru als fabrikant van voertuigen die zijn ontwikkeld met toonaangevende veiligheid als uitgangspunt. De geheel nieuwe Outback is uitgerust met de nieuwste generatie EyeSight rijhulpondersteuning. Het systeem is ontwikkeld om aanrijdingen te voorkomen en maakt daarvoor gebruik van stereocamera met een bijna twee keer zo grote bereik. De nieuwe beeldherkenningssoftware is nu beschikbaar met 11 standaard veiligheidsfuncties: Advanced Adaptive Cruise Control met Lane Centering Function, Emergency Lane Keep Assist, Speed Sign Recognition met Intelligent Speed Limiter, Lane Departure Warning met stuurwieltrilling, Lane Departure Prevention (inclusief herkenning van scheidslijnen zoals bijvoorbeeld gras en de rand van de weg) en Pre-Collision Braking System met verbeterde ondersteuning voor het voorkomen van aanrijdingen op kruisingen.
De veiligheidsuitrusting van de Outback omvat eveneens Reverse Automatic Braking (een standaard veiligheidsfunctie die aanrijdingen bij het achteruitrijden helpt te voorkomen en schade bij een aanrijding beperkt), Rear Seat Reminder, Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD) en Multi View Monitors: Front View / Rear View / Side View Monitors, waardoor de blinde hoeken van het voertuig worden verkleind.
De Outback beschikt verder over Driver Monitoring System (DMS). Deze gezichtsherkenningstechnologie waarschuwt de bestuurder wanneer hij afgeleid wordt of vermoeid raakt tijdens het rijden.
De nieuwe Outback is gebouwd op het Subaru Global Platform (SGP). De toegenomen stijfheid van de carrosserie (dankzij een geoptimaliseerde stalen frame-architectuur en een sterkere cohesie van de onderdelen) zorgt voor verbeterde botsveiligheid, een lichtere carrosserie en verbeterde bescherming bij frontale alsook zij- en frontale aanrijdingen door de botsenergieabsorptie te verbeteren met 40%. De carrosserie is aanzienlijk versterkt met een nieuw structureel frame (volledige binnenste frameconstructie) en een toevoeging van balken en hulpframes, waardoor 's werelds hoogste veiligheidsprestaties bij botsingen verder worden verbeterd.
*: Een onafhankelijke organisatie van Europese overheden en Europese auto- en consumentenorganisaties
*1: Modellen getest tussen 2009-2021
2*: Subaru Outback scoort 95% voor Rijhulpsystemen volgens het nieuwste Euro NCAP beoordelingsprotocol (2020-2022) en volgens het nieuwste Rijhulpsystemen testprotocol
3*: Subaru Outback scoort 84% voor Bescherming van kwetsbare weggebruikers volgens het nieuwste Euro NCAP beoordelingsprotocol (2020-2022), de hoogste score van alle voertuigklassen tot nu toe volgens het nieuwste Bescherming van kwetsbare weggebruikers testprotocol
4*: Subaru Outback scoort 89% voor Bescherming van kinderen volgend het nieuwste Euro NCAP beoordelingsprotocol (2020-2022), de hoogste score in de klasse Grote gezinsauto’s tot nu toe volgens het nieuwste Bescherming van kinderen testprotocol