Zorgeloos met de elektrische auto op reis
Gaat u dit jaar met een elektrische auto op reis? Zo ja, lees dan deze handige tips. Zo kunt u met een gerust hart op pad om uw eigen batterij op te laden. Geniet van de vakantie!
Begin uw vakantie alvast stressvrij en vertrek op vakantie met een volle batterij. Zet ‘s nachts uw elektrische auto aan de lader en ‘s ochtends kunt u ontspannen vertrekken. U hoeft dan de eerste uren geen rekening te houden met het vinden van een laadpunt.
Een reis met een elektrische auto vraagt wat meer planning dan een reis met een auto op benzine of diesel. Er moet immers rekening worden gehouden met het rijbereik van de EV en het netwerk van laadstations in en naar het land van bestemming.
Het is dan ook verstandig om vooraf een aantal apps op de smartphone te downloaden waarop de laadpunten in Europa te zien zijn. Hier alvast enkele mogelijkheden:
• Electricea App
• A Better Routeplanner
• Chargemap
• ChargePoint
• Fastned
• Smoov
Kijk voor u vertrekt waar u met uw laadpas kan laden. Zo voorkomt u situaties dat u op uw trip bij een laadpaal staat die uw laadpas niet accepteert. Door een aantal extra laadpassen aan te vragen is een prima dekking in Europa te krijgen.
Onderweg kunt u best laden aan een snellaadstation. Langer dan een noodzakelijke rustpauze duurt het dan meestal niet om uw EV vol te laden. Combineer laadstops met reguliere pauzes, bijvoorbeeld voor ontbijt, lunch, namiddagstop, etc... Vergeet echter niet dat er niet overal snellaadstations aanwezig zijn. Let ook op: snelladers stoppen automatisch met laden of verlagen de laadsnelheid wanneer 80% van de batterij opgeladen is. Hou er dus rekening mee dat u sneller moeten bijladen dan normaal voorzien.
Voordat u op reis gaat, is het handig om het verbruik van uw EV te testen. Rijd minstens 50 km met een snelheid van 110 km/h. Op die manier weet u perfect wat het effectieve verbruik van uw auto is. Gaat u op zomervakantie, doe zo’n test dan bij droog weer met een warme temperatuur, maar ook met de airco aan en inclusief bagage. Na deze test is een goede inschatting te maken van de actieradius tijdens de vakantie.
Door de cruise control in te schakelen op de snelweg rijd je zo zuinig mogelijk. Een snelheid van 110 km/h blijkt ideaal. Deze snelheid is minder vermoeiend om te rijden dan een snelheid van 130 km/h. Het verbruik van een EV neemt fors toe boven een snelheid van 110 km/h.
Laat de actieradius van uw EV nooit zakken onder de 70 km, tenzij de eindbestemming in zicht is. Die veiligheidsmarge van 70 km is voor het geval er een laadstation defect is, er een te lange wachtrij zou staan of de laadpas op die plaats niet werkt. Op die manier is er marge om door te rijden naar een andere laadstation.
Hebt u uw EV al eens opgeladen aan een snellaadstation? Neen? Doe dat zeker eens voordat u op reis gaat. Zorg ervoor dat de batterij op minder dan 70% staat en bij voorkeur bij een temperatuur die gelijkaardig is aan die op de reisbestemming. Zo weet u ook of de laadpas werkt aan een snellaadstation.
Het gebruik van de airco doet het verbruik stijgen. Zet de temperatuur in de auto niet te laag dan vraagt die airco minder energie. Ramen openzetten is zeker geen optie. Rijden met de ramen open zal het verbruik doen stijgen, net als het gebruik van de airco. Wees niet te zuinig met koelen: rijden in een snikhete auto is slecht voor de concentratie van de chauffeur. Koel de auto extra af tijdens de laadbeurten.
‘s Nachts opladen in een hotel, op een camping, bij een jachthaven of aan het laadplatform van een supermarkt is gemakkelijk. Op je verblijfslocatie laden, zorgt er bovendien voor dat na een uitstapjes weer met een volle batterij naar kan worden gereden. Bij Booking.com zijn hotels te selecteren met laadpaal. Is er geen laadpaal aanwezig, informeer of dan of uw EV via het stopcontact mag worden geladen. De laadcapaciteit is dan weliswaar beperkt tot 2 kWh maar een nachtje laden levert al snel 24 kWh op. Voldoende voor een daguitstap. Vaak rekent men ook geen kosten voor zo’n tussentijdse laadbeurt.
Kijk even na welke instellingen aanstaan in het navigatiesysteem van uw auto. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je wilt laden wanneer de batterij nog 10% van zijn capaciteit beschikbaar heeft. Pas dit indien gewenst aan, dan past het navigatiesysteem automatisch de route aan voor een passende laadstop.
Tijdens de drukke vakantieweekends naar het zuiden, zal elektrisch rijden niet altijd even vlot verlopen. De wachttijden om te laden kunnen dan oplopen. Houd daar rekening mee. Vertrek misschien op een ander moment of plan kortere of langere laadmomenten in.
De Solterra, Subaru’s eerste volledig elektrische SUV. Het model is standaard voorzien van All Wheel Drive en een range tot 466 kilometer (WLTP).
Kijk voor meer informatie op de Solterra pagina.
Welkom in onze showroom
Kom binnen en ontdek waarom Subaru zich onderscheidt van andere merken!