Wereldmerk
Subaru produceert al meer dan zestig jaar auto’s en is meer dan veertig jaar actief in de Benelux. Het merk maakt deel uit van het wereldomvattende Subaru Corporation, een concern dat zich niet alleen met de productie van auto's bezighoudt, maar ook met die van helikopters, vliegtuigen, openbare vervoersmiddelen o.a. treinen en industriële producten. Kortom: Subaru is niet zomaar een merk. Subaru is een wereldmerk!
De meest zichtbare divisie van Subaru Corporation is de autotak. In het begin van de jaren ’90 besloot deze divisie zich vrijwel geheel te gaan toeleggen op de productie van modellen met een belangrijke, extra veiligheidsvoorziening: Symmetrical All-Wheel Drive (Symmetrical AWD), oftewel permanente symmetrische vierwielaandrijving. Inmiddels zijn alle leverbare modellen hiermee standaard uitgerust.
Doorheen de jaren wist Subaru met zijn producten talloze belangrijke, internationale onderscheidingen binnen te halen. Dit begon feitelijk met het behalen van liefst drie opeenvolgende Wereldkampioenschappen Rally, waardoor Subaru snel in beeld kwam bij de sportieve, dynamische chauffeus. Met de introductie van trendsettende en bijzondere modellen als de Forester, Outback, SUBARU XV, de Impreza en SUBARU BRZ werd de bekendheid van Subaru in hoog tempo uitgebouwd.
Verder scoort Subaru traditioneel zeer hoog in de diverse klantentevredenheidsonderzoeken (J.D. Power, Consumentenbond, TestAankoop) en in grootscheepse veiligheidstests (I.I.H.S. Verenigde Staten, EuroNCAP, JNCAP) en in verkiezingen waarbij de kwaliteiten als trekauto worden beproefd.
Alliance
De talloze overwinningen en onderscheidingen, alsmede de enorme kennis van zaken als het gaat om Symmetrical AWD/vierwielaandrijving, zorgden niet alleen voor de snelle groei van het merk in Azië, de Verenigde Staten en Europa, maar ook voor de nodige, warme 'belangstelling' van andere autoconcerns. Dit heeft eind 1999 geleid tot een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Subaru. Subaru's moederconcern, destijds Fuji Heavy Industries, ging toen namelijk een nauwe samenwerking aan met de grootste autoproducent ter wereld: General Motors in de Verenigde Staten.
Gedurende zes jaar van strategische en financiële betrekkingen heeft de samenwerking wederzijds vruchten afgeworpen. Eind 2005 werd deze alliantie in goed overleg beëindigd en vond Fuji Heavy Industries vervolgens een nieuwe partner in de grootste autoproducent ter wereld, Toyota Motor Corporation, waarmee een soortgelijke alliantie is overeengekomen met het uiteindelijke doel om zoveel mogelijk synergetische effecten tot stand te brengen.
Zo hebben beide bedrijven hun samenwerking op verschillende gebieden verdiept, zoals op ontwikkeling, productie en verkoop. Voorbeelden van die inspanningen zijn de gezamenlijk ontwikkelde, achterwielaangedreven Toyota GT86 en de Subaru BRZ in 2012 en de Subaru's Crosstrek Hybrid, een plug-in hybride (HEV) voor de Verenigde Staten. Voor dat model werd Toyota’s kennis van HEV-technologieën benut.
In 2019 zorgde de samenwerking eveneens tot de gezamenlijke ontwikkeling van een platform voor batterij-elektrische voertuigen (BEV's) voor middelgrote en grote personenauto's. Dit resulteerde tegelijkertijd in een gezamenlijke ontwikkeling van een BEV-SUV voor het C-segment de Solterra die in 2022 op de markt verschijnt. Deze overeenkomst draagt er zonder enige twijfel toe bij dat Subaru zijn positie als relatief kleine, maar belangrijke speler binnen de mondiale autowereld in de komende jaren verder kan gaan uitbouwen.
— Jan Geebelen – Trotse eigenaar van een Forester
Welkom in onze showroom
Kom binnen en ontdek waarom Subaru zich onderscheidt van andere merken!