Elke auto die de Subaru fabriek verlaat, wordt gemaakt met dezelfde Subaru DNA: de Symmetrical All-Wheel Drive, de BOXER motor en het Subaru Vehicle Dynamics Control System. Het is het hart en de ziel van onze voertuigen, en het is wat van een Subaru een Subaru maakt.
Symmetrical All Wheel Drive
Subaru is 's werelds grootste fabrikant van vierwielaangedreven personenauto's. De eerste Subaru's met deze voorziening, officieel 'Symmetrical All Wheel Drive' geheten, kwamen op de markt toen de concurrentie er nog niet eens aan dacht (in 1972). En wat in de theorie al logisch leek (twee extra aangedreven wielen = méér grip en dus méér veiligheid) bleek in de praktijk zelfs nog beter te werken. Met als gevolg dat Subaru's met hun standaard permanente vierwielaandrijving vooral in bergachtige streken vanwege hun ingebouwde grip (veiligheid!) tot de meest populaire auto's behoren. Daarnaast is een Subaru met Symmetrical All Wheel Drive bij vele mensen die met een aanhanger of caravan rijden dé favoriete auto.
In de afgelopen decennia wist Subaru het fenomeen Symmetrical AWD steeds weer te perfectioneren. Elk Subaru-model heeft in basis hetzelfde AWD-systeem, zij het keurig aangepast aan het specifieke model. De huidige systemen, stuk voor stuk perfect aansluitend op uiteenlopende modellen, zorgen daardoor ook op de snelweg of in de stad voor belangrijke pluspunten ten opzichte van auto's met tweewielaandrijving: extra grip, meer stabiliteit en een extreem hoge bochtvastheid. En dat maakt Subaru's met permanente Symmetrical AWD veiliger voor iedereen, onder alle weg- en weersomstandigheden!
Subaru BOXER motor
De krachtbronnen die Subaru gebruikt gelden als onverwoestbaar. Alle Subaru's beschikken over BOXER motoren die, afgezien van hun betrouwbaarheid en kracht nóg een belangrijk kenmerk hebben. Dankzij hun unieke opbouw zijn het relatief 'platte' motoren die daardoor in vergelijking met normale motoren ook laag in de motorruimte zijn gemonteerd. De Subaru BOXER motoren dragen daardoor bij tot een laag zwaartepunt van de auto, met alle positieve gevolgen van dien voor de stabiliteit en wegligging.
e-BOXER motor
e-BOXER is Subaru’s benaming voor een in-huis ontwikkelde mild-hybride aandrijflijn, bestaand uit een boxermotor, cvt-versnellingsbak, symmetrische vierwielaandrijving en een elektromotor. Die elektromotor is compact en in de versnellingsbak geplaatst waardoor de totale aandrijflijn niet alleen iets meer vermogen en koppel en dus trekkracht voorhanden zijn, maar ook 30% meer lineaire acceleratie. De batterij wordt telkens zelf opgeladen.
Zodra de batterij volledig is opgeladen, kan de de e-BOXER telkens over een afstand van zo’n 1,6 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is iets wat andere mild-hybrides niet kunnen. Dankzij deze techniek ligt het verbruik zo’n 11% lager.
Subaru heeft bewust voor mild-hybride gekozen. Het merk luistert immers naar de wensen en noden van de consument en wil daardoor geen toegevingen doen aan trekgewicht, laadvolume en dus gebruiksmogelijkheden. De Forester e-BOXER mag 1.870 kilogram trekken, dat is veel, zeker voor een hybride.
De Subaru XV mag met 1.270 kilogram op pad. Beide e-BOXERS beschikken ook over een meer dan ruime kofferbak. Inderdaad, de praktische bruikbaarheid heeft niet onder de elektrificatie geleden.
— –
Welkom in onze showroom
Kom binnen en ontdek waarom Subaru zich onderscheidt van andere merken!